Stojíte před prodejem nemovitosti a přemýšlíte, zda jít při stanovování prodejní ceny „na jistotu“, nebo zkusit nasadit vyšší cenu? A co všechno byste měli vzít v úvahu, když se rozhodujete, za kolik svou nemovitost prodat?
Stanovíte-li při prodeji nemovitosti příliš nízkou cenu, zbytečně se tím připravíte o zisk. Příliš vysoká cena zase dokáže odradit potencionální kupující. Více o tom, k čemu vede nevhodně nastavená prodejní cena, jsme psali v článku Proč záleží na tom, jakou cenu nemovitosti zvolíte. Věnovat pozornost optimálnímu nastavení tržní ceny prodávané nemovitosti se rozhodně vyplatí.
Hodnotu nemovitosti určují okolní nabídky
Ještě předtím, než se pustíte do úvah, za jakou cenu byste svou nemovitost měli zájemcům o koupi nabídnout, je potřeba si uvědomit, že na nemovitost je nutné se dívat očima kupujících, ne očima prodávajících.
Pro vás osobně či vaši rodinu může mít nemovitost obrovskou hodnotu: V domě například žilo několik generací vaší rodiny a prožili jste v něm své dětství. V bytě se narodily všechny vaše děti. Pozemek jste měli kousek od svého bytu a trávili jste na něm každoročně celé léto. Do nemovitosti jste před léty vložili spoustu peněz. To vše jsou pohledy, které sice mají své opodstatnění, do tržní hodnoty prodávané nemovitosti však nevstupují.
Optimální cenu vaší nemovitosti totiž neurčujete vy – prodávající ani realitní makléř či odhadce. Určují ji v prvé řadě ceny, které jsou pro nemovitosti podobné té vaší v dané lokalitě běžné. Je totiž logické, že zájemci o koupi jednotlivé nabídky porovnávají a zvažují, zda se jim koupě vaší nemovitosti vyplatí v porovnání s těmi ostatními.
Co ovlivňuje cenu nemovitosti
Do rozhodnutí, zda bude mít kupující o nemovitost zájem, samozřejmě vstupují i detailní informace o nemovitosti a osobní preference jednotlivých zájemců. Je logické, že rodina s malými dětmi upřednostní spíše bydlení na klidné ulici malého města, zatímco mladý bezdětný pár může vidět spoustu výhod v bydlení v rušném centru metropole.
O kterých konkrétních faktorech byste při stanovování prodejní ceny měli přemýšlet?
Každá nemovitost má svého kupce
Při stanovování optimální prodejní ceny byste se měli zamyslet nad všemi výhodami a nevýhodami, kterými vaše nemovitost disponuje. Pokud je nemovitost něčím specifická, můžete se v inzerátech pokusit cílit na skupinu lidí, která tato specifika ocení. Obraťte nevýhody ve výhody a možná vás překvapí, kolik zájemců se nakonec o vaši nemovitost bude zajímat.
Pavla Doležalová, majitelka realitní kanceláře REALO, k tomu říká: „Každá nemovitost si dokáže najít svého kupce. Je to jen otázkou správného nastavení ceny v kombinaci s kvalitní prezentací všech možností, které nemovitost nabízí. Stává se, že se nám mnohem snáz podaří prodat nevhodně umístěnou nemovitost ve špatném stavu, která má správně nastavenou cenu, než nově zrekonstruovaný dům v příjemné lokalitě, jehož prodeji majitel nevěnoval dostatečnou pozornost.“
Využijte zkušeností profesionálů
Nastavit prodejní cenu tak, aby nebyla příliš nízká ani příliš vysoká, není mnohdy vůbec jednoduché. Co tedy dělat, když si na stanovení optimální ceny sami netroufáte?
Obraťte se na zkušené realitní makléře. S prodejem nemovitostí ve vašem okolí mají bohaté zkušenosti a dokážou vzít v potaz všechny aspekty, které prodejní cenu vašeho domu, bytu, či pozemku ovlivňují. K dispozici mají také orientační cenové mapy a dokážou vám poradit i s kvalitní prezentací vaší nemovitosti – tak, abyste z prodeje dokázali vytěžit co nejvíce.